Sztuka akcji. Ku nowym formom twórczości artystycznej

Plenery w Osiekach uchwyciły moment narodzin nowej formy wypowiedzi artystycznej – sztuki akcji. Za sprawą realizacji różnych form happeningu to rok 1967 zainaugurował etap akcyjnych działań w historii plenerów osieckich. Niemniej cechujące je spontaniczność i tymczasowość zaznaczały się już w aranżacji pierwszych wystaw poplenerowych, podczas których obiekt niejednokrotnie wchodził w dynamiczną relację z otaczającą go przyrodą.

Lata 70. to okres rozkwitu sztuki akcji, w której kluczowe znaczenie miało działanie wykonywane przez twórcę w danym miejscu i czasie, a pozostawione po tym działaniu obiekty nie zawsze posiadały status pełnoprawnego dzieła sztuki. Ze względu na przemijający charakter akcji artystycznych, ich rekonstrukcja możliwa jest jedynie na podstawie autorskich instrukcji i zdjęć, stąd w sali prezentowany jest szeroki wybór dokumentacji z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie. Ekspozycję podzielono na osiem sekcji tematycznych.

Sala wystawowa numer 3 - plenery koszalińskie w Osiekach
Sala wystawowa numer 3.
  1. Krytyka materialności dzieła sztuki
  2. Fundamenty sztuki
  3. Światło i mechaniczny zapis rzeczywistości
  4. (Nie)moce geometrii
  5. Formuły happeningu
  6. Ekologia
  7. Wymiary podmiotowości
  8. Wartości i transcendencja

Józef Robakowski, Obraz dla Muzeum, 1981
Zdzisław Jurkiewicz, Białe, czyste, cienkie płótno, 1970
Andrzej Matuszewski, Ślady, 1967
Maria Michałowska, Tydzień w Osiekach, 1970
Andrzej Pierzgalski, Jerzy Treliński, Mandatowanie, Wiatrowanie, Cisza, 1972
Barbara Kozłowska, Zbigniew Makarewicz, Antoni Dzieduszycki, Zamknięcie morza, 1970
Jan Dobkowski, Dwa słońca (Kocham Majkę), 1973

Skip to content